torsdag 1. desember 2016

Julevask og belønning

Saga er verdens beste lille hjelper.
 Og med vårt nye ukepengesystem går daglige gjøremål som en lek.


Hun har støvsugd hele nedeetasjen i dag, vasket trappa, vasket badet, og vært med og matet fuglene.
I tillegg har hun laget dessert helt alene.


Hun har alltid vært flink til å hjelpe til når jeg spør henne,
men nå går hun ofte i bollen og finner ting hun kan gjøre uten at jeg trenger å spørre.
Stig Einar er også veldig fornøyd, og regner om alle knappene til liter bensin.
Ukepengesystemet vårt fungerer helt utmerket, i motsetning til alt annet vi har prøvd. 
Ikke trenger jeg å mase på de, og de ser selv hele tiden at jo mer de gjør, jo mer penger får de.
Det har nesten blitt en konkurranse de imellom hvem som kan hjelpe til mest.


Jeg skrev diverse oppgaver på treknapper.
Jeg har sju av hver av de tingene som skal gjøres daglig, og en av hver av ukentlige gjøremål.
På baksiden står summen som oppgaven er verd.
I tillegg har jeg noen som er verd 2, 5, 10 og 20 kroner.
Det er hvis jeg trenger ekstra hjelp til andre ting enn akkurat de faste oppgavene.


Alle disse ligger i en bolle i vinduet i gangen. I tillegg har ungene hver sin bolle. 
Da kan de når de vil gå her å se om de har lyst til å hjelpe til.
Så samler de opp til ukepengene sine.
Vi har også to knapper som er minus 20,-
Hver søndag skal rommet være strøkent.
Har de ikke ryddet innen søndag ettermiddag, så får de 20 kroner minus.
Plutselig er det mye gøyere for de begge to å hjelpe til hjemme, og jeg slipper å mase på de.
Pengene blir utbetalt hver søndag, og da legges alle knappene tilbake i den store bollen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar