fredag 25. november 2016

Filipine

Jeg husker vi spilte filipine med pappa når vi var små.
Det hører fremdeles med til advent.
Jeg er ikke så glad i nøtter, men jeg må ha noen på bordet likevel.
Jeg synes de er fine som dekorasjon, og jeg har tatt videre filipinetradisjonen med ungene.


Filipine er et spill som går ut på å lete etter "tvillinghasselnøtter".
Dersom man finner to nøtter i samme skall, så spiser man den ene selv, 
og gir den andre til en venn som også vil spille filipine. 
Spillerne skal senere, på et avtalt tidspunkt si ordet "filipine" til den andre. 
Den som sier ordet først, har vunnet en avtalt premie. Vi spiller om en marsipangris.
Leken finnes i flere europeiske land. Den kom til Norge tidlig på 1800-tallet.


En annen tradisjon vi har er appelsin med nellikspiker.
Den har jeg ikke med meg hjemmefra, men fra "Jul i skomakergata."
 Dette er skikkelig julelukt for meg.


I følge wikipedia, tyder en undersøkelse på at det bare finnes tvillingnøtter i 0,7% av alle hasselnøtter.
Hvis det stemmer, så har vi hatt veldig flaks på dette punktet.
Vi kjøper ikke mye nøtter, men kan ikke huske et år vi ikke har funnet.


Jeg har stor tro på denne, men må vente i spenning til ungene kommer hjem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar