fredag 10. juni 2016

Min kjøkkenhage

Endelig, takket være Tomek har jeg fått en fin kjøkkenhage.
Jeg er så glad at det til og med er skikkelig gøy å gresse her.


Vi tar for oss hagen fra en kant, for det er veldig mye vi har lyst til å gjøre her.
I år prioriterer vi kjøkkenhage.

 
Velkommen inn...


I år har vi sådd og plantet rabarbra, markjordbær, luftløk, agurkurt, spinat, purre, 
rosenkål, knutekål, gulrøtter, peppermynte og ringblomst her inne.


I tillegg har vi pepino, vintersalat, sitronmelisse, ramsløk, reddiker, dill, timian, persille,
tomater, jordskokk og diverse bær, så vi skal nok få fylt opp til vinteren.
Og jeg er nok ikke helt ferdig med å kjøpe urter enda heller.


Luftløken er knallgod, både fersk og syltet.
De grønne bladene smaker litt hvitløk.
De bruker jeg mest i supper, omelett og eggerøre.
De små løkene kan være litt vanskelige å skrelle, men hvis du deler de i to, 
så kan du bare klemme løken ut.
Jeg laget en urteside for mange år siden.
Den lever enda, men blir ikke oppdatert lengre.
Men der kan du lese mer om luftløk og mange andre urter og vekster om du vil.

Hilde`s Apotekerhage

 

Gleder meg til dette blir deilige små markjordbær som vi kan tre på strå.


Og her er bæråkeren vår endelig på plass.
Her kommer det røde og gule bringebær, røde og hvite rips, solbær, 
blå og rosa blåbær, røde og gule stikkelsbær og bjørnebær.

Vi har også plantet gule plommer, epler og moreller.
Til neste år blir det jordbæråker og pæretre tenker jeg.
Gleder meg så til vi kan begynne å høste av dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar