torsdag 9. juni 2016

En ny flokk til gards

I går fikk jeg melding på facebook, om jeg ville overta en flokk med vaktler.
Jeg har null erfaring med disse søte små fuglene, 
så før jeg bestemte meg, så måtte jeg lese meg opp litt.


Men jeg bestemte meg ganske raskt for at det ville jeg.


Så da har altså denne flokken også flyttet inn her.
5 mørke og 4 lyse små fjærballer. 
Sannsynligvis av rasen Eurovaktel.


Vaktel er den minste av hønsefuglene, omtrent på størrelse med stær.
Eggene er små, og veier bare 10-12 g, i forhold til vanlige butikkegg som veier ca 60 g.
Eggene er en fin kilde til nyttige sporstoffer og vitaminer, og inneholder også endel fosfor.
De har dobbelt så mye vitamin A og B2, og gir fem ganger så mye jern og kalsium som hønseegg. 
De forårsaker ikke allergi og kan bidra til å bekjempe symptomer på allergi på grunn av at de
inneholder ovomucoid protein som også brukes i produksjon av enkelte antiallergi medisiner. 
Regelmessig inntak av vaktel egg ville øke immunforsvaret. 
Mange som har eggeallergi kan bruke vaktelegg.


Så da har vi forhåpentligvis vaktelegg også for salg etterhvert.
Bare ta kontakt om du er interessert i å kjøpe nydelige gårdsegg fra (nesten) frittgående fugler.


Koketider vaktelegg:
Bløtkokt 1 ½ min.
Smilende 2 min.
Hardkokt 3 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar