fredag 20. juli 2018

Heilt villt

Dette har nok aldri skjedd før, at jeg har laget villtgryte to dager på rad,
og attpåtil i sommerferien, men sånn ble det nå.
Jeg tok opp noen rådyrstrimler fra fryseboksen, og saumfarte skapene for å finne noe jeg kunne bruke.
Jeg endte opp med dette, i tillegg til ca 800 gram kjøtt.


En boks hakka tomater, en boks fløte, 12 sjampinjonger, 2 terninger soppbuljong, 2 gulrøtter, 
2 små løk, 3 tomater, litt eplejuice, smør til steking, mel til jevning, salt, kvernet pepper og timian.

Jeg begynte med å brune og krydre kjøttet i stekepanna.
Når det var stekt, så hadde jeg det over i ei gryte og strødde litt mel over.
Jeg kokte så ut stekepanna med eplejuice, og rørte inn buljongterningene før jeg hadde det over kjøttet.
Så helte jeg på 1,5 liter kokende vann så sausen fikk passe tykkelse.


Så kuttet jeg sopp, gulrot og løk, og stekte det gyllent.

Kjøttet fikk småkoke i en times tid før jeg hadde oppi hakka tomater.
Rundt en halv time før vi skulle spise, så hadde jeg oppi fløte, sopp, løk, gulrot og tre tomater skåret i båter.


Dette serverte jeg med hjemmelaga potetstappe, brokkoli og sylta agurk, sølvløk og rødbeter.
Potetstappa jeg lager er veldig enkel og god.
Jeg kutter potetene i biter og koker de. Når de er kokt, så moser jeg de sammen med en klatt smør, 
og rører inn 3-4 egg og en bunt oppklippa gressløk.


Gleder meg allerede til restemiddag i dag, for dette ble kjempegodt.


Til dessert hadde vi kanelsnurrer med bær fra hagen og vaniljesaus. 

I dag kommer også ungene hjem etter å ha vært to uker hos sin far.
Det gleder vi oss masse til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar