lørdag 9. desember 2017

Peder koteletter

Hvis du lurer på hva du skal ha til middag, så skal du få et tips her.
Vi kaller det bare Peder koteletter.
Før i tiden lot bestemor og bestefar sjømenn bo her i perioder.
En av de som var her mye het Peder Svaland.
Jeg husker han godt, og spesielt husker jeg en setning han ofte sa;
"Boff, sa Fanden når han møtte feieren i en skarp sving."
Vi hadde også et soverom på loftet her som har blitt kalt Peders rom i alle år.
Det er nå halve vårt soverom.
Han lagde mye godt, spesielt disse kotelettene, og karamellpudding.


Dette er alt du trenger.
Til mine sju koteletter brukte jeg et og et halvt glass tomatpurè, en stor kremfløte, to løk og to epler.
Jeg krydret kotelettene med salt og pepper, brunet de og la de i et stekebrett.


Så kuttet jeg eplene i båter og løken i ringer og la oppå.


Så vispet jeg sammen fløte og tomatpurè og helte over.


Siden jeg ikke visste når alle var i hus, og klare for å spise middag, 
så satte jeg dette i stekovnen på 75 grader.
Da kan det stå å godgjøre seg i mange timer.


Kotelettene serveres med ris og salat.
Tomek var skeptisk til å spise epler til middag, 
men han likte det veldig godt, og det gjør ungene også.
Dette er utrolig enkelt men kjempegodt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar