mandag 1. mai 2017

Lavkarboloff

Jeg har jo endel erfaring med lavkarbomat og karbohydrat telling.
Det kommer godt med nå som Saga har fått diabetes.
En av tingene jeg savner mest på lavkarbo er en ordentlig god brødskive.
Nesten alt lavkarbobrød jeg har prøvd er veldig grovt, fuktig og smaker egg.
Men ikke dette.
Denne oppskriften på loff har vært min redning, 
og kommer nok til å bli spist endel av Saga også fremover, hvis hun liker det.


Luftig god spiralloff uten skorpe smaker det som.


Dette er alt som skal til, og den tar bare 3 minutter å lage!
Enklere og raskere kan det ikke bli.


Ha 10 gram smør i et stort kaffekrus, og smelt det i microen.
Mens det smelter, rører du sammen 30 g mandelmel, 1/2 ts bakepulver og 1 egg.
Til slutt rører du inn det smelta smøret.


Ha røren tilbake i kruset, og sett i microen i 90 sekunder.


Voilà - ferdig - lett som en plett... 


Tøm ut, avkjøl litt, kutt og nyt.


I hele dette brødet er det kun 2 karbohydrater.
Det blir 6 skiver av brødet, og det er nok til to brødmåltider for meg.


De funker fint til toast med ost og skinke også.

 
Idag fikk Saga servert frokost på senga, og ho likte heldigvis brødet.
Senere skal vi prøve å eksperimentere litt med denne oppskriften, 
så kanskje det blir sjokoladekake til dessert i dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar