onsdag 1. mars 2017

Det er ikke alltid ting går etter planen

Spesielt ikke når jeg eksperimenterer på kjøkkenet.
Planen i går var å lage rullekake til Tomek.
Jeg fant en oppskrift på nettet som så god ut, så da ville jeg prøve den.
Den ble overhodet ikke god i det hele tatt, så da måtte jeg bake på nytt i dag.


Dette var alt som skulle til.
Det ble det en versjon av 17. maikaka vår, bare med halv oppskrift.
Jeg brukte 3 eggehviter som jeg stivpisket sammen med 1,5 dl sukker.
Så rørte jeg inn en halv pose vaniljekrempulver.


Dette stekte jeg på 175 grader i 20 minutter.

Så skulle den ha lagt fint på et sukkerstrødd kjøkkenhåndkle til avkjøling.
Men slik ble det ikke...
Jeg klarte å miste hele greia, så den gikk i stykker.
Tror det skal bli en stund til jeg prøver å bake noe som helst igjen.


Men jeg vet i det minste at smaken på denne er fantastisk, så da måtte jeg trikse litt.
Jeg la rett og slett kakebitene, vaniljekrem og blåbærfyll lagvis i en bolle.

 
Så da blir det "kake" til dessert på Tomek i dag likevel.
Den orginale oppskriften finner dere her.

I går trodde jeg at jeg skulle ha 0,75 liter potetmel.
Jeg hadde bare 0,5 l. igjen, så jeg blandet det i røra, 
og hadde planer om å erstatte resten med hvetemel.
Men jeg synes det ble veldig tykt, så jeg leste oppskriften om igjen.
Joda, det var jo dl det stod, 0,75 desiliter!
Siden jeg ikke hadde mer potetmel, så lot jeg det stå til og satset på at det skulle gå greit.
Kaken var umulig å rulle, så derfor ble det to lag i stedet.


Den så jo ikke så helgalen ut, men den smakte ikke godt...
Den smakte egentlig rett og slett veldig vondt,
og kremen hadde jeg faktisk laget helt riktig i forhold til oppskriften.
Off, stakkars Tomek som er så glad i kake.
Han begynte å spise før jeg smakte.
"Var den god?" spurte jeg.
Jada, helt ok, ikke den beste jeg hadde bakt, men helt ok.
Jeg tok en bit, og spyttet den ut.
Da satte han ifra seg sitt stykke også.
Hahaha...


Men vi fikk da iallefall noen flere isbiter i frysa.
Når jeg bruker hermetisk frukt, så fryser jeg ned laken i passende bokser.
Her hadde jeg litt blå konditorfarge oppi.
Dette blir supre isbiter i sommerpunsjen, så noe godt kom det jo ut av det da.

Og hønene var veldig fornøyd med frokosten i dag.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar