mandag 12. desember 2016

Vi vant

Det hører litt skog med til Krossvoll gård, og da kan vi også jakte.
Nå er det ingen her i hus som er interessert i å jakte selv,
så det har vi folk til å gjøre for oss.

Bilde: Wikipedia

Laget "vårt" fikk to elg og en hjort i høst, som skulle fordeles mellom skogeiere og jegere.
Vi vant loddtrekningen, og fikk hjortekjøtt istedet for elg i år.
Jeg tror ikke jeg har smakt hjortekjøtt tidligere, så det var jo spennende.


I overkant av 7 kilo kjøtt fikk vi, og det skal nok bli noen deilige middager fremover.


I går laget jeg hjortegryte for første gang.
Jeg lette på nettet for å finne en oppskrift jeg kunne bruke som utgangspunkt,
men mikset og trikset den til min egen, utifra hva jeg hadde i skapene.

Jeg endte opp med dette;


Ca 2 kg grytekjøtt ble brunet i smør med salt og pepper.


Jeg stekte i to omganger, og kokte ut med 3 dl vann mellom hver gang.
Jeg la det over i en stor gryte etterhvert, sammen med kraften.


Så stekte jeg to bokser champignon sammen med to hvitløksfedd,
og en pakke bacon som jeg klippet i strimler..
Hadde jeg hatt fersk champignon eller kantareller, så hadde jeg brukt det,
men jeg gadd rett og slett ikke å kjøre på butikken.



2 gulrøtter i skiver
1 pakke frosne aspargesbønner og
2 vårløk
Blandet med litt salt og pepper og en spiseskje timian.

Dette ble kokt opp sammen med kjøtt og kraft.

 Så rørte jeg ut to buljongterninger i;
1 dl vann
1 dl rødvin
1 dl melk
2 ss ren solbærsaft og
1 beger lettrømme

Jeg har buljongterninger fra Polen med soppsmak,
men jeg er usikker på om de er å finne i norske butikker.
Jeg tok iallefall en av de, og en med oksebuljong.


Så puttet jeg oppi;

5 skiver brunost
1 ss sennep
3 ss tyttebærsyltetøy
og to laurbærblad


Dette kokte i 2-3 timer før jeg puttet oppi en gul paprika i biter helt på slutten.


Dette serverte jeg med smørdampet brokkoli, kokte poteter og ćwikła.
Det var veldig godt, men for å være helt ærlig, så kjente jeg ikke den helt store forskjellen på elg og hjort.
Neste gang skal jeg steke hjortestek.
Smaken blir kanskje litt anderledes når det ikke blir kokt ut i timesvis.

Så holdt jeg nesten på å glemme avtalen jeg inngikk med Saga,
nemlig hjertemat på adventssøndagene.
Godt hun ikke er så veldig kravstor.
Så da ble det hjertedessert.
Vaniljeis, rørte jordbær og sjokoladetopper.


Hjort er ett av de dyrene som har blitt brukt som menneskemat i årtusener. 
Sammen med fisk var det en viktig næringskilde for oss. 
 Det er en økende stamme av vill hjort her i Norge og også økende oppdrett av hjort. 
Det importeres også hjortekjøtt fra utlandet. 
Hovedstammen finnes på vestlandet, men sprer seg over hele sør Norge. 
Vekten er fra 80-120 kg for hinden og 120-150 kilo for bukken her i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar