tirsdag 20. desember 2016

Å ved, å ved, å ved jepp jepp jepp

I går var pappa og Tomek i gang med motorsagene i hagen, før jeg dro på jobb.
Og denne sangen surret i hodet mitt hele dagen.
I femte klasse, hvis jeg ikke husker helt feil, hadde jeg og fire klassevenninner opptreden
i gymsalen på en avslutning med denne sangen. Skulle ønske jeg hadde bilder fra det. 

Fem fyrer med ved.  Vazelina Bilopphøggers. 1984.


Når dæ er kaldt om vinter'n, da fyrer vi med ved 
Da sitt vi inn ved ovna, og tiner kalde kne! 
Og spør du etter yrke, så jobber vi med tre. 
For vi sitt i ring rundt kamin vår og fyrer hard med ved.


Når våren kjæm hit på bærje Og dæ blir grønt og bart, 
Og sola skinn på himmel'n så dæ blir godt og varmt. 
Da må vi leie kappsag, og gjøre æillting klart. 
For hvis dæ blir kaldt om vinter'n må vi kanskje fyre hardt.
 

Nå er dette lasser kappet opp, og kanskje vi rekker å kløyve og stable det i dag.


Tusen takk for all hjelp, pappa!
Du er jammen sprek.


Nesten litt synd å ødelegge slike fine stokker.


Men ved må vi ha, så dette kommer godt med til neste vinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar