mandag 17. oktober 2016

Epledagen

I 1990 ble epledagen, 17. oktober stiftet av Opplysningskontoret for frukt og grønt.


Vi hadde noen få epler igjen fra Stig Einar sitt epletre.
Han fikk det av sin olderfar når han var baby.


 Jeg husker desverre ikke hva eplene heter, men de er kjempegode.
Idag brukte jeg de siste til å lage tilslørte bondepiker.


Jeg delte eplene i båter, og kokte 750 gram sammen med 1 dl vann.
Når de ble møre, brukte jeg stavmikseren og moste de.
Etterpå kokte jeg de 20 minutter til sammen med 3 dl sukker.
Så satte jeg dette til avkjøling.


5 kornmokjeks ble også hakket med stavmikser,
og 3 dl fløte ble pisket.
Alt dette rakk jeg faktisk før jeg gikk på jobb i dag.


Når jeg kom hjem la jeg dette lagvis i en bolle.


På toppen drysset jeg også litt kanel.
Namminam, deilig dessert på en ellers ganske vanlig mandag.

I Eden vokste eplene på kunnskapens tre og etter å ha spist av den forbudne frukten 
skal Adam ha satt en bit i halsen. Den kulen mannen har på halsen, 
adamseplet  bærer han den dag i dag som et tegn på arvesynden etter Adam.
I mytologi og religion går eplet igjen som symbol for en uendelig rekke overnaturlige egenskaper:
Udødelighet, ungdom, kjærlighet, ekteskap, fertilitet, erotikk og solens livgivende varme. 
Ikke så veldig kjent er kanskje ungdomseplet som den nørrøne gudinnen Idun eide.
I vikingtiden fantes det mange villepler i Norge. 
Faktisk måtte gudene i Åsgård spise epler for å holde seg evig unge.
Kanskje epler kan hjelpe oss til å holde oss yngre i disse dager også? 
"An apple a day, keeps the doctor away."










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar