lørdag 24. september 2016

Nydelig på brøskiva

Denne oppskriften er fra min oldermor. 
Vi har alltid kalt dette gòme, men det likner ikke på gomme som er å få kjøpt i butikken,
eller bilder jeg finner av gomme på nettet.
Jeg har trålet internett for å finne det rette navnet på dette, men uten hell.
Om noen vet riktig navn, så hadde det vært gøy å vite,
men uansett, så vil dette alltid være gòme for meg.


Dette er alle ingrediensene.
Skulle ikke tro at denne blandingen kan smake godt,
men det gjør det.


Kok opp ca 7,5 dl melk 
(Oldermor brukte gjerne gammel melk til dette, men ikke sur!)
Ha i ca 1 dl sukker kok dette i 5-10 minutter.
Ha i 1,5 kork edikk, så det skiller seg.


Visp godt, så det ikke blir så klumpete, og sikt i mel til passe tykkelse.
Ha i en liten skvett sukkerkulør.


 Kok et par minutter til etterpå.


 Den tykner litt når den blir avkjølt, men ikke så mye.
Hehe, ser dere elefanten i gòma?


Nam, nam...
Dette var min lunsj i dag.
Håper dere har lyst til å prøve.
Lur måte å få brukt opp gammel melk på, og kjempegodt!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar