mandag 22. august 2016

Peppermynte

Jeg har masse peppermynte i kjøkkenhagen min.
Den bruker jeg blant annet til pynt på desserter og kaker og til te, både frisk og tørket.
Jeg tørker også buketter med peppermynte som jeg henger opp i hønsehuset om vinteren.
Hønene liker å spise på det, og det holder mus og småkryp borte.


Peppermynte inneholder menthol, som brukes i alt fra medisiner til tannkrem.
Peppermynteolje blir brukt utvortes mot plager i muskler og skjelett.
På grunn av det høye menthol innholdet er den ikke egnet til små barn.


Her har jeg lagt peppermynteblader i olje.
Dette skal etterhvert bli til leppepomade som kan brukes til litt av hvert, ikke bare på leppene.
Den lindrer hodepine når den smøres ved tinningene og den lindrer kløe og svie fra stikk. 

 Her har jeg brukt peppermynte til å lage Mojito àla Krossvoll.
Jeg bruker vodka istedet for rom, for det liker jeg best.
Jeg har vodka og peppermynteblader i blenderen og heller det i et glass eller en mugge med isbiter.
Som blandevann bruker jeg sitronbrus og en skvett limesaft.
Hvem som lagde den første mojitoen er det ingen som vet sikkert, 
men baren La Bodeguita del Medio i Havanna på Cuba gjorde den kjent på 1930 tallet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar