lørdag 21. november 2015

Fisk




Nå er tiden inne for å fylle opp fryseboksen med havets delikatesser.
Tomek og Sticho fisker mye, men desverre så hadde Sticho innbrudd i båten for litt siden.
Den var ribbet og ubrukelig. Men nå har han endelig fått kjøpt ny båt, 
så da er fiskesesongen i gang igjen.



De koser seg masse på sjøen. 
Jeg har vært med jeg også, og det er fantastisk deilig, men veldig kaldt på denne tiden av året.


 Niser liker også fersk torsk, og Sticho ble nesten frastjålet en av sine i fjor. Sjekk bitemerkene.
Desverre fikk de ingen bilder av nisene mens de hoppet rundt båten,
men fy flate for en opplevelse de har hatt. Skulle ønske jeg hadde vært med den dagen.


Vi har allerede hatt makrellmiddag noen ganger.


Men det de får mest av, og som de også selger er torsk og sei.
Den flotte rødtorsken her var kveldsmaten vår når de kom hjem i går,
sammen med et par lyr. Resten ligger i fryseboksen og skal bli middag senere i vinter.


 I fjor solgte de endel torsk og sei, og det vil de gjøre i år også.
Send meg en melding om du er interessert, og kan hente på avtalt sted i Grimstad,
så gir jeg deg beskjed når det blir aktuelt.
De har også en egen gruppe på facebook hvor jeg skriver hver gang de reiser ut.
Meld deg gjerne inn der om du er interessert.


 De fisker krabber også, og i går fikk jeg en balje levert på trappa.
Jeg har aldri kokt krabber alene før, så jeg var spent på åssen det skulle gå.
Jeg tør jo ikke å ta på de engang, men det gikk det også.

Fremgangsmåte følger;

Kok opp en bedehusgryte med vann, og en god slump salt.
Let gjennom skuffer og skap og finn passende redskaper.
Jeg endte opp med et dørslag og en bakebolle.
Balja var for stor til at jeg klarte å bære den inn på kjøkkene, 
så jeg løp skytteltrafikk mellom trappa og komfyren med strake armer.
En og en krabbe ble forsiktig fanget mellom dørslaget og bakebollen,
for så å bli lempet i gryta.

Det var nok litt av et syn, men jeg klarte det!

Kokes i 30 minutter.
Jeg satte så gryta ut på trappa hvor de har stått til avkjøling i vannet til i dag.
Nå ligger de på magen i lokket til klesdunken for å renne av seg.

 
Snart kommer pappa og henter de, så da blir det krabbefest for de på hytta i kveld.

Oppskrift på en vellykket skalldyrfest;
3 flasker vin per person. 
Så humrer vi litt, reker litt rundt, krabber hjem, skjeller ut naboen, og så blir man stille som østers...







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar